Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, september 01, 2009

Rudolf Steiner


Bläddrar tillbaks till det första TAO-inlägget.
Hittar en kommentar som verkligen knyter ihop, från Gröna tankar:


I en ABF-cirkel med ämnet Antroposofi, på 70-talet, fick man bekanta sig med filosofen Rudolf Steiners syn på bland annat friheten.

Han menade, att friheten hör hemma i kultursektorn. I de båda andra sektorerna, rättsväsendet och hushållningen, kunde friheten tydligen verka som rena giftet.

Sammanfattningen blev således: Frihet i kultursektorn, Jämlikhet i rättsväsendet och Broderskap i ekonomisektorn.

Idag säger vi nog hellre solidaritet, än broderskap. I solidaritet ska vi producera och fördela.

Denna skiss till ett tänkbart fungerande system, kallade Steiner för Dreigliederung. I Sverige säger vi
Det tregrenade samhället.

Gröna tankar

3 kommentarer:

Unknown sa...

"...Ide båda andra sektorerna... kunde friheten tydligen veerka som rena giftet".

Har Steiner uttryckt sig så?

ERIC SECHER sa...

Peder,
Här kanske det brister i källkritiken.
Jag citerar ordagrant vad Gröna tankar skrev som kommentar till mig. Han i sin tur, om jag förstår rätt, citerar inte ordagrant någonting som Rudolf Steiner sagt, utan som han uppfattade den kurs han gick på.
Tycker du att det låter märkligt för att komma från Rudolf Steiner ?

Peder sa...

En smula kategoriskt och framför allt en märklig liknelse. Kan aldrig vara Steiners egna ord.