Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, september 22, 2009

TAO (25) Ofattbart


XXV
Ett väsen finns, ett ofattbart;
det fanns innan himmel och jord blev till.
Stilla är det och utan gestalt, ensamt och oföränderligt
Evigt rör det sig utan att stappla,
värdigt att vara alltets moder
Jag känner icke dess namn, därför kallar jag det Tao
Tvingar du mig att skänka det namn, då vill jag kalla det Det stora
Det stora, som sträcker sig bortom rymdens gränser
Det obegränsade som når det ändlösa fjärran
Det ändlöst fjärran, som evigt vänder åter till sin begynnelse
Ty Tao är stort,
himlen är stor,
jorden är stor,
konungen är även stor
Fyra finns i världsalltet som är stora
och konungen är en av dem
Människan följer jordens lag,
jorden följer himlens lag,
himlen följer Taos lag,
Tao följer sig självt.


25
Det finns något sprunget ur kaos
fött före både himmel och jord
Tyst och stilla, rent och djupt !
Det står ensamt och oföränderligt
Alldeles närvarande och oförbrännerligt
Det kallas de tiotusen tingens moder
Jag känner ej dess namn
Jag kallar det Tao
I brist på bättre ord kallar jag det väldigt

Väldigt betyder ständigt flöde
Ständigt flöde betyder långsträckt
Långsträckt betyder återvändande

Så är Tao väldig
Himmelen är väldig
Jorden är väldig
Konungen är också väldig
I världen finns fyra väldiga krafter
och konungen är en av dem

Människan följer jordens lagar
Jorden följer himmelens lagar
Himmelen följer Taos lagar
Tao följer sin egen natur


2009
Jag tycker det är en behaglig känsla. Att inte veta. Att acceptera att inte veta. Att låta saker förbli ofattbara.
För några år sedan hade vi inte mobiltelefoner. Det betydde att man långa stunder fick leva i okunnighet. Det var helt OK.

Inga kommentarer: