Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, september 25, 2009

Existentiell suck


" Existentiell suck ".
Kallas det när patienten visar sin lättnad över att hennes "livsvärld" blivit tagen på allvar. Om jag förstod rätt.
Bekräftelse är ett nyckelord på kursen i Humanistisk medicin.

Att bli bekräftad är ju ett av människans största behov. Inom den etablerade vårdkedjan tycks det viktigare att läkaren blir bekräftad än att patienten blir det. ( Birger Schlaug).

En god anledning att kursen.

2 kommentarer:

Rödgrön sa...

HörDuDu! min bäste Läkare!
Varifrån kommer ditt fanatiska självförtoende.

Nyfiken Röd!

ERIC SECHER sa...

"Fanatiskt självförtroende" ?
Det var ett spännande uttryck. Först trodde jag det stod fantastiska.
Självförtroende - nja.
Fanatisk - ja kanske
Fantastisk - knappast
Rödgrön - absolut !