Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, september 16, 2009

Administrativ tvångströja














När bemanningsföretagen skall locka svenska läkare att arbeta i Norge och Danmark brukar lockbetet, bl.a, vara att man får ägna sig mer åt patienter och mindre åt administration.
Idag var jag på vårdprogramsmöte. Ett tiotal kollegor som avhandlade olika studier. All diskussion handlar om hur protokoll, register, ansökningar, dataprogram på bästa skall malas genom tröga byråkratiska kvarnar. Väldigt lite kreativt arbete.
Eva Bågenholm, ordförande i Läkarförbundet, försökte nyligen höja upp rösten. Undrar om det hörs ?
Och kirurgen Åke Andren Sandberg ondgör sig i sista numret av LT över att läkare idag sitter i ändlösa diskussioner om olika ekonomiska spörsmål. Istället för samtal om vård och patienter.

Å berättar om arbetet på Studio ett. Morgonmöten med högt i tak där man brainstormar, kreerar, snickrar och arbetsfördelar på ett program som tål att sändas klockan 16.00 samma dag.
Jag blir avundsjuk. Så vill jag också jobba.

Taoisten vill gärna förenkla.
Men då blir man så lätt beskylld för att ta otillåtna genvägar.
Dags att bli sin egen ? Om det nu finns någon födkrok där man inte fångas in i byråkrati-krångel-nätet.
Why make it simple when you can make it complicated.

Den kloke lägger till. Den vise drar ifrån.

Inga kommentarer: