Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, september 30, 2009

Kvinnlighet


















Kan man över huvud taget tala om kvinnligt och manligt?
Är inte skillnadern mellan män och kvinnor bara resultat av uppfostran och kultur ?
Och genom att tala om kvinnan som mer " värnande" lägger man krokben för jämlikheten.

Det blev ett femtital kommentarer när Birger Schlaug tyckte till om Ankan.
Med en dåres envishet hävdade jag
- att kvinnor har en större fallenhet för att "värna "
- att kvinnor skall använda sitt inflytande till att sätta agendan, och inte gå i männens förstörande fotspår
- att världen skulle se bättre ut om den styrdes av kvinnor - och kvinnlighet.
Feminizing and humanizing.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jordmodern sa: Tycker att din fråga är värd svar, här kommer ett återbrukat.

Neoliberal agenda har drabbats av panik, det har jag också, men av en egen själ. Av kommersiella och kriminella skäl har världen satsat på kortsiktig vinst istället för långsiktig kulturell överlevnad.

Jag tror inte längre att det räcker att vi drivs av vad lagen föreskriver. Jag tror på att vi inser vår gemenskap med biosfären och att vi begriper att mognaden inte inträder på grund av att vi fyller år.
I morgon sitter jag på en stubbe långt ute i skogen och dricker kaffe!

Anonym sa...

Jag håller med dig om att du med en dåres envishet har hävdat att världen skulle se bättre ut om den styrdes av kvinnor - och kvinnlighet.

Världar kommer och världar går
bäst datum på argument, förgår
kvinnligheten bidrar till oår

Mänsklighet är ett rop på hjälp.

Instinktivt har kvinnan redan nu, satsat på tillbaka till, (medeltiden) i dag, klimatkaos.
Vem vågar tala om för kvinnorna
(och männen) att de hotar framtiden?

RL sa...

De som klättrade ner från träden
och erövrade världen
tänkte aldrig på
att det illa skulle gå
när deras omedvetna beteenden
ändrade hela världens skeenden

Kapten Konkurs i sammandrag