torsdag, juli 23, 2009
Att göra en Schlaug
Det kanske är dags att göra "en Schlaug". Att envetet hårdlansera en tänkare som inte fått tillräcklig uppmärksamhet.
Birger Schlaug påminner oss i ungefär var tredje blogg att Elin Wägner var först med miljömedvetet helhetstänkande.
Min husgud är gubben Lao Tzu. Kinesisk tänkare några hundra år före kristus, man vet inte så noga om och när han levde. Hans anspråkslösa föreställningsvärld har mycket gemensamt med svenska Elin Wägner.
Istället för att läsa mer eller mindre banala populärversioner om taoism är det bättre att gå till källan.
Stefan Stenudd har skrivit boken Tao te ching- taoismens källa. Den innehåller de 81 verserna i nyöversättning med kommentarer och bakgrundsfakta.
Inleder min taorunda med ett citat ur Stenudds bok.
"Människan tycks, enligt Lao Tzu, vara det enda väsen som kan gå vilse på Vägen. Det är möjligt av inget annat skäl än samma fria vilja som Adams och Evas gud begåvade dem med och som de genast missbrukade.
Varifrån vi fått den berättar aldrig Lao Tzu. Men vi har vår fria vilja. Fast det bästa vi kunde göra vore att styra oss in i samma fålla som djuren, växterna, tingen och naturkrafterna. Mitt på Vägen.
Ska då enda möjligheten för människan att hantera sin unika fria vilja vara att avstå den ? På sätt och vis ja. Vi skall i alla fall undvika att använda den så att den gör skada.
Kanske är det riktigare att inte tala om den fria viljan som en extraordinär egenskap enbart människan begåvats med, utan som en brist. Vi saknar det rotverk som ger djuren och tingen stadigt fotfäste på Vägen. Vi är de enda varelserna i världen som ryckts loss från vårt fäste och irrar vilse omkring i tillvaron."
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Topp! :-)
Tanke - Känsla - Vilja.
Hjärna - Hjärta - Hand.
Frihet - Jämlikhet - Solidaritet.
I en ABF-cirkel med ämnet Antroposofi, på 70-talet, fick man bekanta sig med filosofen Rudolf Steiners syn på bland annat friheten.
Han menade, att friheten hör hemma i kultursektorn. I de båda andra sektorerna, rättsväsendet och hushållningen, kunde friheten tydligen verka som rena giftet.
Sammanfattningen blev således: Frihet i kultursektorn, Jämlikhet i rättsväsendet och Broderskap i ekonomisektorn.
Idag säger vi nog hellre solidaritet, än broderskap. I solidaritet ska vi producera och fördela.
Denna skiss till ett tänkbart fungerande system, kallade Steiner för Dreigliederung. I Sverige säger vi
Det tregrenade samhället.
Gröna tankar
Skicka en kommentar