Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, juli 29, 2009

TAO (4) Alla väsendes källa


IV
Tao är tomt
men outtömlig dess verkan
Bottenlöst, ack, såsom alla väsendes källa
Den avslipar kantens skärpa,
den upplöser härvans knut
Den dämpar ljusets skärpa
I stoftet gjuts det ut
O, djupt och klart som ett stilla vatten förblir det städse!
Jag vet inte vems son det är
En bild är det av vad som föregick Den Högste



4
Tao är tom
ändå outtömlig
Likt en avgrund !
den tycks vara tiotusen tings ursprung

Den slösar sin skärpa
löser sin knut
dämpar sitt ljus
blir ett med sitt damm

djupt fördold som om den bara kanske finns
Jag vet inte vems barn den är
Den tycks föregå själve anfadern


2009
Göran Skytte skriver i sin krönika i DN:
"Ju mer naturvetenskap jag läser, desto mer tror jag. Ju fler naturprogram jag ser och lyssnar till på TV och radio, desto mer stärks min tro".
Ödmjukhet är inte direkt något modeord. Det kanske det borde vara.

1 kommentar:

Roland L (BS) sa...

RL ostörd sa...
I morgon har vi en lugn, lyssnande eftertänksam och insiktsfull dialog i Jonas Sjöstedts (V) anda. Alla är välkomna och jag lovar att Mikael Karnerfors inte är närstörande.

Godnatt

Roland