Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, juli 25, 2009

TAO(1) Hemligheternas hemlighet


Det finns olika tolkningar av av Tao te ching. Stefan Stenudd har bemödat sig till det yttersta att vara orginalet troget, att åtege innebörden korrekt. Samtidigt är , som Stenudd påpekar, Tao-te-ching i allra högsta grad poesi. Så alltför höga ambitioner att hitta de rättvisande svenska orden kan menligt inverka på versernas skönhet. Därför har jag valt att återge både "sanningssökaren" Stenudd och ordvrängaren och lyrikern Alf Henrikson. (Ur "Kinesiska tänkare" från 1956.) I sin bok har Stenudd till varje vers fogat utförliga förklaringar till sina ordval.
Först kommer Henrikson, sen kommer Stenudd. Själv är jag inte så noga med sanningen :), utan mer fallen för skönhet... Döm själva.


I
Det Tao som kan nämnas är icke
det eviga Tao
Det namn som kan nämnas
är icke det eviga namnet

Namnlöst är det upphov till himmel och jord
Med ett namn är det alla tings moder

Att stundom stå fri från begär
är att se vad livets hemlighet är
Att stundom se med begär
är att se vad det hemligas utflöde är

Dessa två är ett. Skilda namn bär de i sitt framträdande.
Båda kallas de mysterium.
Genom mysterium och djupare mysterium
går porten till allt livs hemlighet.


1
Den Tao som kan beträdas
är inte den eviga Tao
Det namn som kan nämnas
är inte det eviga namnet
Det namnlösa är är himmelens och jordens begynnelse
Det nämnda är de tiotusen tingens moder

Därför
Den som är fri från begär ser mysteriet
Den som är fylld av av begär ser manifestationerna
Dessa två har samma ursprung men skiljer i namn

Det är hemligheten
hemligheternas hemlighet
porten till alla mysterier.

2009
Tänker varje dag att journalanteckningar och röntgenbilderna säger så lite om patienten. Det är svårt att sätta namn.
Intressant det han skriver om hur man förhåller sig till begäret. Om jag promenerar genom stan fast besluten att inte handla så mår jag helt annorlunda än om jag låter mig lockas av annonser och skyltfönster. Men det är inte så lätt att vara "fast besluten".
Redan här står det klart att Lao inte är någon fanatiker (antingen - eller), och heller inte asket.

1 kommentar:

Sista chansen sa...

Lidén är mitt namn.
Roland Lidén.
I begynnelsen var äventyrslusten.
I begynnelsen var också vägen som kan vara hög och vis och ensam och nedbrytande. När motvinden får 55 miljarder per år så är det inte framåt du går, när du stretar på som Majestäten och tror att du är i täten och upptäcker att banan är snittslad i motsatt spår mot vad du går. Frågan blir då, har jag som pensionär, när arbetsgivarens grepp har lossnat, så mycket förstånd och kraft kvar att jag kan skapa en grupp som i samlad trupp kan ta oss, med gemensamma krafter, över det gupp som vår civilsituation har skapat i Jordens, för övrigt harmoniska utveckling, och tillsammans skapa en väg.

TAO