Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, juli 24, 2009

Vad kan bevisas ?


Försöker värja mig mot idolskap, att sätta folk på piddestal. Har kanske gjort lite framsteg, men ibland är det svårt.
I dagens DN har han satt huvudet på spiken. Igen. Göran Rosenberg.
Som en naturlig uppföljning till debatten med (de s.k) Humanisterna tar han sig an vår tids övertygelse (tro?) att det som inte kan bevisas vetenskapligt är mindre värt. Eller inte värt något alls.
Artikeln avslutas med raderna:
" Häromdagen noterade jag att musikterapin för cancerpatienterna vid Radiumhemmet ska läggas ner, förmodligen i brist på evidensbasering. Vad jag över tiden noterar är framväxten av en ny utopi: evidensbaseringen av livet självt.

Beprövad erfarenhet är en annan metod för att skilja det som fungerar från det som inte gör det.

Beprövad erfarenhet säger mig att det mesta i livet inte går att evidensbasera."

Tack !!

1 kommentar:

Monica sa...

Och tack själv! Det där "översitteriet", för jag tycker det är precis det det är, gör mig ofta tokig!