Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, november 01, 2009

Shamanism


Mina vänner berättade att igår hade de varit på ett femtiårskalas där jubilaren inte längre var den vanliga gamla jubilaren, utan istället en ny slags människa som kallas för shaman, vilket betydde att det även vara andra människor på festen, förutom jubilaren, som också var shamaner, vilket inte var helt lätt vare sig för mina vänner eller för shamanerna , eftersom det faktiskt inte ÄR helt lätt att konfronteras med människor som har helt andra uppfattningar än man själv.
Vi ägnar en god stund över mitt köksbord åt att försöka förstå vad som egentligen hände på kalaset.
Är shamanism bara något för extremt självupptagna ?
På nätet läser vi:
”En shaman reser, med hjälp av sina kraftdjur och andehjälpare, till andra delar av verkligheten (andevärlden) för att hämta kraft och/eller information tillbaka till den här delen av verkligheten i något helande syfte.”

Ja, varför inte ???

Inga kommentarer: