Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, november 14, 2009

TAO 42

XLII
Av Tao är enheten född
Av enheten utgår tvåfald
Av tvåfalden kommer trefald
Av trefalden framgår allt skapat
Allt skapat bär det kvinnligas makt på sin rygg, det manligast makt på sitt bröst
Ur de allgenomströmmande makternas förening kommer dess jämvikt
Att vara värnlös, ovärdig, ärelös, detta är vad människor skyr djupast
men konungar och och furstar betecknar sig själva med dessa ord
Ty somt ökas genom att minskas, som minskas genom att ökas
Andra har lärt vad alltså jag nu lär:
"De våldsamma skall dö en våldsam död"
Detta skall vara grunden i min undevisning.


42
Tao födde ett
ett födde två
två födde tre
tre födde de tiotusen tingen

De tiotusen tingen bär yin och omfamnar yang
De uppnår harmoni
genom att förenas i livsandan

Det människor avskyr mest
är att vara okunniga, föräldrarlösa och ovärdiga
Men detta är vad furstar och konungar kallar sig
ty man kan växa av att krympa
och krympa av att växa

Vad andra lär, det lär även jag:
den våldsamma dör ej en naturlig död
Detta ska vara mitt rättesnöre.

Inga kommentarer: