Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, november 14, 2009

Sammanhängande


Efter en tid av datorhaveri, och annat haveri, fortsätter jag att "ordbajsa" och "slå mig för bröstet" (som någon vänlig själ skrev häromdagen).






Presenterar, inom den närmsta tiden, de återstående verserna (40 - 81) dvs den andra delen av Tao Te Ching (Dygden - Te) i en följd.
Kanske ger det en bättre förståelse.
Förståelsen ökar ytterligare om man läser Stefan Stenudds fina kommentarer till verserna.

Stenudds sammanfattning av Lao Tzus utopi

Lao Tzus ideal är det lilla, förnöjda samhället. Där har folk nog med det som mättar magen och skyddar mot vädrets makter. De traktar inte efter mer, utan håller sig till sitt, förblir där de föddes och ingenting förändras. För den moderna människan är detta närmast att beskriva som en mardröm.
.....
Äventyr och omvälvningar är attraktiva kryddor i tillvaron men det är i lugnet och det bestående som alla människor, även de mest hetlevrade, finner sin viktigaste näring. Exempelvis är det under sömnen som man blir mest vederkvickad.Den som tror sig bli varkatigt mätt och tillfreds av världens tumult tar sorgligt miste. Kalabaliken är som ett rus, skänker nöje för stunden. I längden krävs andra ting, fast de är lika färg - och smaklösa som vattnet och luften.
När vi förstår att finna oss tillfreds med klart vatten och frisk luft, då först kan vi med lugn och ett öppet sinne tjusas av världens ständiga föränderlighet. I orkanens öga råder kav lugnt.


De sista raderna i den sista versen (81) lyder:
Den ädla människans Tao
är att göra väl och ej mäta sig med andra.

På sista tiden har jag sårat mer än gjort väl.
Men det är aldrig för sent ?

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Den ädla människans Tao
är att göra väl och ej mäta sig med andra"

Precis!

Välkommen tillbaka Eric. Jag tycker det är kul att läsa din blogg. Ordbajseri är det politiker som använder sig av det för att få makt. Och du är för förståndig för att hålla på med sånt.

Hoppas du mår bra. Jag trodde att du fått en släng av svininfluensan när det blev tyst ifrån dig. Men det verkar som datorn fick den istället.

/ Realist

Anonym sa...

man måste lära sej när det är försent innan det är försent,för det blir det.

MaBo sa...

Skönt att du är tillbaka! Blev lite orolig där när det blev ett så tvärt avbrott.

RL sa...

Jag har funderat på vad som kan ha hänt dig.
Att Du presenterar Stenudds sammanfattning av Lao Tzus utopi gör mig glad.

Lao Tzus ideal är det lilla, förnöjda samhället. Där har folk nog med det som mättar magen och skyddar mot vädrets makter. De traktar inte efter mer, utan håller sig till sitt, förblir där de föddes och ingenting förändras. För den moderna människan är detta närmast att beskriva som en mardröm.