Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, november 13, 2009

A love story













Capitalism: A love story överträffade mina förväntningar.
Mycket jag inte visste, mycket jag inte förstod vidden av.
Att så många människor drabbas av utmätning och får lämna sina hem. I världens rikaste land.
Att vinstintresset kan gå så långt att man spärrar in ungdomar för banala förseelser på privata fångvårdsanstalter. För att tjäna pengar.
Att Roosevelt ett år före sin död höll ett tal där han föreslog tillägg till konstitutionen för att ge amerikanerna "trygghet".
Så blev det aldrig. Roosevelts dröm förverkligades istället i västeuropa och Japan.

Mest gripande, mest övertygande och ärligast var de tre prästerna (varav den första vigt Michael Moore), som menade att kapitalismen tar fram de sämsta hos människan. It has to be eradicated, var deras självklara råd.

Dramaturgin är inte på topp och intrången på banker och myndigheter liknar mera spex än seriös aktivism.
Men intervjuerna, för det mesta korta klipp, gör Michael Moore till en trovärdig debattör.

11 kommentarer:

Birger Schlaug sa...

Privata fångvårdsanstalter... Jo, och jag hörde att man på sina håll bedriver påverkan för att vi ska få det i Sverige också.

ERIC SECHER sa...

Låter oroväckande.
Profittänkande fungerar bra i vissa sammanhang, men i andra är verkligen "plikt" (som Göran Rosenberg kallar det) att föredra.

Roland Lidén sa...

Mig fattas en världsreligion!

MaBo sa...

Det är tio dagar sen senaste inlägget? Har det hänt något?

Per sa...

Ja, man saknar ju dina tänkvärda inlägg.

RL sa...

Efter några världsundergångar ...

Anonym sa...

BRA ATT ORDBAJSERIET HAR UPPHÖRT ETT TAG,KANSKE NYTTIGT FÖR ER ALLA SOM INTE VERKAR HA NÅGON SAMHÄLLSFUNKTION MER ÄN ATT SITTA PÅ EN BLOGG O SLÅ SEJ FÖ BRÖSTET.GÖR NÅTT KONSTRUKTIVT,DÅ KANSKE VÅR PLANET BLIR LITE LITE BÄTTRE,MEN DET ÄR VÄL FÖR MYCKET BEGÄRT.

RL sa...

Kan du, som verkar ha fått ord och handling i balans, ge mig som ännu inte har fått någon samhällsfunktion, ett litet smakprov från din egen verksamhet.

Tacksam för svar, gärna gemena.

Anonym sa...

Anonym 7.19
Varför läser du om det är sånt ordbajseri ? Svårt att låta bli ? :)

Anonym sa...

ren o skär tillfällighet,första definitivt sista!

Anonym sa...

"ren o skär tillfällighet,första definitivt sista!"

Skulle inte tro det. Eftersom du är här igen.

Du svarade inte på RL:s inlägg.
Så vi tar det igen:

"Kan du, som verkar ha fått ord och handling i balans, ge mig som ännu inte har fått någon samhällsfunktion, ett litet smakprov från din egen verksamhet."

/ Realist