Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, oktober 30, 2009

Vårdandets konst


Vår lärobok i Humanistisk medicin är inte så lättläst. Men den vinner.

Kanske kan man tala om att vissa vårdare har ett kliniskt gehör - en känsla för vad som ligger bakom och vad som behövs just i den aktuella situationen.

Kanske är godhet den avgörande drivkraften för god vårdkonst
.

Nog styrs jag hellre av godhet än av belöning. Om det är möjligt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Kanske är godhet den avgörande drivkraften för god vårdkonst"

Inte bara kanske. Det avgörande.
En godmänniska behöver ingen belöning. Den blir belöning!

"Nog styrs jag hellre av godhet än av belöning. Om det är möjligt"

Att aldrig göra anspråk på storhet är att vinna storhet

/ Realist

RL sa...

En älg har storhet, stoisk sådan om det är en hon.
Om godheten är ur form, så är det väl normalt,men?
Jag som har fått pippi på fåglar och levererar grodor och har fått binnikemask i själen, är ur form.
Jag vill bli i form med jorden.
Varför vill ingen dansa med oss!
Jag förstår!
Världen, en kort tid består
medan få förstår
att den förgår
Vårdandets konst i jordisk medicin är inte så utbredd.
Men den Vinner!