Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, oktober 06, 2009

Birger Schlaug och kväkarna


Birger Schlaug skriver ofta och mycket om Elin Wägner.
EW var kväkare. Häromdagen var det någon som ville veta mer om kväkarna.

Så här står det i Wikipedia:
Kväkarnas teologi är enkel och avskalad. De tänker sig att det finns något av Gud inom varje människa som likt ett inre ljus kan vägleda en. De erkänner att man kan finna Gud i andra religioner och är därför kritiska till evangeliserande mission. Rörelsen betonar att var och en själv måste finna sin väg till Gud, att Gud finns inom varje människa, och att den personliga upplevelsen av Gud är den enda vägledning en människa kan ha. Kväkarna betraktar inte Bibeln som Guds ofelbara ord (bokstavstro) utan uppmanar medlemmarna att söka sanningen själva. De fattar beslut i enighet och kvinnorna har alltid haft en jämställd position.
Låter tilltalande !

OM Elin Wägner och kväkarna har Birger Schlaug skrivit tidigare.
Vi är några som tycker det vore spännande om BS utvecklade sitt eget förhållande till de övre makterna.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hon är förståndig Elin Wägner, ja för hon finns på en annan frekvens, tror jag.

Ja det skulle vara intressant om BS ville utveckla precis som du skriver, men lite nyfiken blir man hur du ser på det?

/ Realist

ERIC SECHER sa...

Vännernas samfund låter så sympatiskt. Respekt. Och godhet i praktisk handling.

Att tro kommer inifrån håller jag med om.
Men jag vill inte ta ordet Gud i min mun.
Jag ligger nog närmare det taoistiska. Tro på en ursprunglig ordning, som vi har tillgång till om vi gör oss mottagliga. Wung-wei. Minsta bemödande...

RL sa...

Tack för detta, inte visste jag att jag hade så mycket av en kväkare i mig! Lite idehistoria har jag också läst. En jornära far som sa att jag borde akta mig för böcker.
Ett ord från honom var: "Läs int sä du val tokut."
Ett annat kommer från Stina, tidigare, Lundberg: "Livet är ett mysterium som ska levas, inte ett problem som ska lösas!"
Vad man tar till är kanske en komplettering för att göra oss "kompletta."
Kompletta, är det inte ett fint ord.
(-:

ERIC SECHER sa...

Det där Stina- citatet kanske vi som tillbringar kvällarna framför datorn skall ta till oss.

Anonym sa...

Du är sympatisk!