Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, oktober 14, 2009

Zero (1-1+1)




















I två dagar var vattnet ur kranen inte mer än ljummet.
Men i morse var det hett igen. Och så glad jag blev!

Kanske dags att få ner den här sanningen i en begriplig formel ?

Om vi nu bara är förmögna att uppskatta förbättring, och inte det absoluta tillståndet, kan vi lika gärna sträva efter att hela tiden komma tillbaka till ruta noll.

Så istället för det bedrägliga 1+1+1+1+1.....,
kan man lika gärna leva efter 1-1+1-1+1-...

Moder jord skulle gilla det.

4 kommentarer:

RL sa...

Läxhjälp!

Först kom fotosyntesen och träden som av:
"koldioxid plus vatten ger kolhydrater och syre." "+1"

Sedan kom djuren och människan som av:
"kolhydrater plus syre ger
koldioxid plus vatten." "-1"

+1-1+1-1+1 är en formel som under mycket lång tid visat sig framgångsrik.
Det har tagit årmiljoner att arbeta fram denna formel som vi bryter emot.

Moder Jord: "Jag uppskattar om ni söker er fram till och återgår till de formler som jag har givit eder!"
Ok, att skriva på detta sätt?

ERIC SECHER sa...

En fin uppmaning tycker jag.
Det låter bra (som man kan vänta av en poet), lite glimten i ögat, aningen ironi men ingen tvekan om allvaret. Bra !

Anonym sa...

RL: Mycket bra!

/ Realist

Monica sa...

Gillar!