Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, december 09, 2010

Fönöjsamhet


Möjligen är jag för känslostyrd, men fäster mig gärna vid tonen.
Stellan Tengroth, som skrivit "Tillväxt till döds", har en glad uppsyn, och en trevlig ton. Då blir det lättare att lyssna och ta till sig. Hans krönika i  Fria tidningen föll i god jord.

Här kommer jag till det riktigt mossiga och politiskt inkorrekta: förnöjsamhet.
Min övertygesle är att vi måste ersätta tillväxten och den genetiskt betingade tävlingsinstinkten med bilden av att vi faktiskt har det rätt bra. Vi skulle till och med kunna få det något sämre och ändå ha ett tillräcklig bra liv. När den insikten har landat, då kan jag ana ett hopp.


Kort sagt - STEG 4, och Zero.

Sen (åter)kommer förstås frågan - leva som man lär, hur går det ?

Fria Tidningen 1 dec
Tillväxt till döds
STEG 4
Zero
Zero Trial

Inga kommentarer: