Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, december 18, 2010

Förväntningar


Höga förväntningar minskar chansen att bli tillfreds. Och tvärtom.
Obama och Cancun contra Köpenhamn är exempel från den vida världen. Från vår egen sandlåda kan ju kungen och sverigedemokraterna nämnas (dvs när förväntningarna är nära noll blir man lätt positivt överraskad).
Från den mer privata sfären har jag erfarit något liknande. Går nu min tredje lördagjour på raken. Och har då märkt att jag inte bara ställt in mig på sexdagarsvecka, utan också helt och hållet taggat ner de annars så uppskruvade förväntningarna på helgledigheten. De lediga söndagstimmarna upplevs nu som rena bonusen. Tänk så lättlurad man/jag är !

Förnöjsamhet  / Zero (1-1+1), är väl varianter på samma tema.
Och kanske också Bryldes utsaga "att nöjdast blir den som inte jämför sig" ?

Inga kommentarer: