Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, december 15, 2010

Lycka, mening och moral

Idag hade kirurgerna på Ersta besök av Bengt Brulde, docent i praktisk filosofi, moralfilosof, från Göteborg.
Han slog sig ned vid änden av långbordet, lade upp två snusdosor framför sig och spände ögonen i oss. Tekniska hjälpmedel var inte aktuellt.
Vi skulle få ett referat av senaste boken"Hur viktigt är det att var lycklig ? Om lycka, mening och moral". Men han blev nästan omedelbart avbruten av debattglada kollegor. På nolltid var timmen över, vi skulle gladeligen kunnat hålla på hela dagen.
Vilken lycka att bevittna en "riktig" filosof operera. Glasklar anatomi, varsam dissektionsteknik och gott omdöme.
Fastnade, bland annat, för hans förklaring till varför vi uppfattar att fattiga och utsatta (i Afrika) är lyckligare än välmående svenskar. Så är det inte alls.Vad de är duktigare på är social kompetens. Istället för att muttra och se bekymrade ut, slår de sig i slang, skrattar och ler. Men på lyckoscoren skattar de lågt.
Det var en stimulerande avslutning på terminen, som annars präglats av pengar, pengar, pengar. Och pengar.

Ofta har jag fått frågan, när jag pinar och pressar mig till det yttersta, om "det gör mig lyckligare" ? Har alltid känt mig svarslös, men efter att ha läst Brulde har jag svaret. - Nej, det gör det nog inte, men det känns meningsfullt.

Mer av Brulde finns på Christer i P3, där han sedan flera år analyserar moraltest av kända  makthavare.
I vår deltar han i en TV serie ( 8 avsnitt) om LYCKA.


Inga kommentarer: