Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, december 15, 2010

Idyll - fortsättning


Sporrad av moralfilosofen från Göteborg ??
Har fått höra att jag "skenat iväg" i kommentaren till självmorsbombaren på Drottninggatan.
Nej, jag tycker inte det. Snarare är jag beredd att gå ett steg längre.
Vi lever i en värld där alla är beroende av alla. Problemen, och möjligheterna, är globala. I en sådan värld är det orimligt att leva som om andras bekymmer inte angår oss. Och det är orimligt att leva, som vi gör, i föreställningen att just vi på något vis gjort oss förtjänta av att slippa undan. Vi har varit lyckligt lottade, vi har haft tur. That´s it.
Människor som är beredda att ta livet av sig själva, och andra, måste uppfattas som drabbade. Det måste uppfattas som en väckarklocka att något inte står rätt till. Det måste uppfattas som en uppmaning till oss att  ifrågasätta det förhärskande systemet, som så ensidigt uppmuntrar till egen vinning.

Betyder det att våldsverkare inte skall straffas ? Nej, men det är "domarens" skyldighet att försöka förstå motivet.
Betyder det att våld skall uppmuntras ? Nej, bara en övertygelse att solidaritet med mindre lyckligt lottade minskar grogrunden för våld.
Betyder det att man inte känner medlidande med de som faller offer för en frustrerad våldsverkare. Nej.
Betyder det att vi inte har rätt att leva i överflöd så länge andra far illa ? Ja.
Amen.

3 kommentarer:

Roland Lidén sa...

Hej ERIC
DU kan både tänka och skriva.
Du har till och med större global förståelse och inlevelseförmåga än självaste Schlaug. Tala inte om det för honom, eller gör som Du vill, som Du ändå gör!

God och trevlig men icke kommersiell Jul önskas.

För något år sedan hade vi en dialog om att luta sig tillbaka i fåtöljen, Du var för och Jag emot, och Du tog lite intryck av Mig!

När jag nu ser hur Du far fram, så har jag ändrat uppfattning.

Det är klart att Du, kan luta dig tillbaka i Din fåtölj och förnöjsamt vara tillfreds med dina insatser och livet!

Bo V Herlin sa...

Instämmer helt, och kan bara tacka för dessa formuleringar av tankar som sällan blir så klart uttryckta. Ett gott stöd för mina egna försök.

ERIC SECHER sa...

Roland. Nu tog du i ! :-) Nej, för Guds skull inte fåtöljen. Känner det snarare som ett krav att gå från ord till handling, från datorn ut på gatan. Om vintern fortsätter så här ligger väl soppkök nära tillhands.
God Jul, och tack för dit stöd.
Bo. Tack ! I helgen skall jag lyssna färdigt på David Schweickart. Klart det finns alternativ ! God Jul.