Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, november 18, 2015

Fasa



Å ena sidan vill jag hålla huvudet kallt och ställa mig vid sidan om. Å andra sidan är det omöjligt att inte dras med, och jag vill också vara en del av det som upptar andra.

I kväll har jag bjudit två vänner på middag, när de kommer in i lägenheten är radion och TV:n påslagen för att vi skall kunna höra vad SÄPO har att säga om den förhöjda terrorberedskapen. Under resten av kvällen har vi låg volym, ifall något nytt skulle inträffa. När de gått fortsätter jag att hålla mig uppdaterad ..

Vi styrs av känslor, på gott och ont.  Gott för att det i vissa lägen gör det lättare att fatta beslut, men också för att livet känns mer meningsfullt när man "följer sitt hjärta". Ont för att de känslor som styr oss är anpassade för ett liv på savannen och i hög grad innebär att vi i ett modernt samhälle är oförmögna att bedöma risk.

Vi talar i familjen  om att inte åka ner till City, utan stanna kvar på trygga (?) Södermalm. Tar jag ett steg tillbaka och tänker efter så inser jag snabbt att risken med City och stora folksamlingar är obetydlig jämfört med mycket annat, även om SÄPO höjer hotbilden till fem (5). Men det spelar ingen roll, terror är hotfullt på ett sätt som andra faror inte kan mäta sig med, känslomässigt.

Åh vilken fasa

PS
Förlåt, men alldeles bortsett från vad som skrämmer så finns det en annan aspekt. Den om rättvisa, den om att vi borde sitta i samma båt. Många andra lever i ständig skräck, samtidigt som vi lever utan att någonsin behöva frukta för våra liv. När klimatet förändras får andra ta konsekvenserna av vårt leverne. Den billiga T-shirten har ett pris någon helt annanstans. O.s.v. Så när terrorn drabbar även oss så vill jag, hur hemskt det än låter, tänka att det är inte mer än rätt.





1 kommentar:

Roland Lidén sa...

Om möjligt starkare än vad Göran Greider gör
så säger Ken O` Kefee´s lite kort att ISIS är
Israel Secret Intelligences Service.
Min kommentar: Sveriges regeringar har inte kunnat
bibehålla sitt förstånd på grund av ISIS och p.g.a
Utomordentligt Starka Angrepp. Palme, Lind.
Och detta måste Vi underkasta oss. Makt & Rätt är detsamma.
När hotbilden blir en FEMMA då går vi med i NATO.
USA ser gärna att vi går i takt med NATO och med USA.
Om det räcker med hot, är inte säkert. Vi FÅR lära oss.
Men varken Aktuellt eller Rapport kommer att lära oss,
Men vilken Persson skulle ha kunnat stå emot ?

Nu går arbetsgivaren fri. TerrorORGANISATÖREN.
Den anställda skjutes. Terroristen.

Allt är som det brukar vara.
Jag tycker att man borde ta itu med båda.
Men i en vasallstat så säger väl statsministern något lämpligt.
Då kanske vi hade sluppit terror och undgått en FEMMA.
Och sluppit att gå med i NATO.

Jo jag vet, jag borde ha lärt mig simma för minst 20 år sedan!