Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, november 07, 2015

Ubuntu



Att kompensera betyder att man försöker ersätta, uppväga, gottgöra eller utjämna något som inte är önskvärt. Det kan gälla olyckshändelser, det kan gälla avsiktliga handlingar, som t.ex koldioxid-utsläpp vid transporter. I sämsta fall betyder kompensationen bara att den skyldige blir av med sitt dåliga samvete utan att vare sig attityder eller sakernas tillstånd förändras, i bästa fall hjälper det till att eliminera det icke önskvärda.
För att vara beredd att kompensera det som inte är önskvärt fordras att man känner någon form av skuld, gör man inte det så behöver man heller inte kompensera ? - Det är faktiskt inte mitt fel att de krigar i Syrien.
Skuldkänslan blir man av med genom att gömma sig i mängden ? - Det spelar ingen roll för klimatet om jag reser mindre så länge alla andra fortsätter resa.
Att försöka kompensera för det icke önskvärda även om man inte känner någon skuld och utan ha några (som helst) försäkringar om att det ger resultat framstår (idag) som naivt och korkat.
Enda sättet att ändra på det är nog att vi i grunden har en annan inställning till våra medmänniskor, att vi tillräckligt mycket längtar tillbaks till en tillvaro där jag är för att vi är.

kanske

7 kommentarer:

Roland Lidén sa...

Mitt namn dög inte i data världen så jag
var inte välkommen på BSs blogg.
OBS noga nu, det rår inte BS för.
I alla fall, man ska ju göra med sig någonstans
och nu blev det här. Rätt eller fel.

EN FÖRFÄRLIG INSIKT
Håkan Djurholt tyckte att det var en dum ide att mörda Gaddafi och att förstöra Libyen
och att ersätta Dinaren med petrodollar.
Jan Eliasson använde mycket energi, för att försöka övertyga Håkan om att han inte var riktigt klok.
Tänk dig att det är Kapten Konkurs som styr och att ett skymningstillstånd har närmat sig Jorden.
Då och då får BS religiösa uppenbarelser, förlåt Vetenskapliga Krevader ska det väl kallas, eller HUR.
Det är synd om Birger Schlaug, förstår ni, därför när han sitter där i soffan och ibland får lyssna på ren
galenskap, så skulle han vilja säga saker som skulle få taket att rasa ner över församlingen.
Och han skulle förlora sin plats i soffan.
Men så är det även för Jan Eliasson och för Stefan Löfven, för Johan Rockström och för Jonas Sjöström.
Och för oss alla. Vi har drabbats av Medlöparens Tragedi. Och ingen annan Värld är för närvarande möjlig ?

Roland Lidén

ERIC SECHER sa...


Tålamod. Tålamod min vän.

Roland Lidén sa...

Erik. Tror Du att jag gillar dig !

ERIC SECHER sa...


Ingen aning

Roland Lidén sa...

Tiggare kan ingen vara, länge.
Svaret är ja !

Roland sa...

Eric menar jag.

Roland Lidén sa...

När forskaren
själv är en del av problemet
ja då bli problemet olösbart.