Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, november 06, 2015

Konsekrati



Den som hört ordet förut räck upp en hand !

Med konsekrering menas social, moralisk och estetisk upphöjelse. Det är auran, inte förmågan och kunskaperna som räknas. Typ Djursholm.

Konsekrati

Efter att ha stiftat bekantskap med det nya begreppet trillar det ner polletter.
Igenkänning - yes .
Förklarar andra fenomen, med andra namn - yes.

När människor från länder som drabbas av krig och förföljelse flyr i förhoppning om att skapa sig säkrare liv för sina familjer och de  möts av misstro, missunnsamhet och avståndstagande, då handlar det nog om just konsekrati, och i förlängningen om rasism. Social, moralisk och estetisk upphöjelse - jag är faktiskt mer värd än du.

Tänk dig in i att du efter en "landsomfattande" kärnkraftsolycka flyr hals över huvud med dina tre barn och betalar allt du äger och har för att ta dig över ett iskallt Östersjön. Vad skulle du säga när du/om du kommer i land ?
- Jag är faktiskt mer värd än du, flytta på dig !
- Jag vore oändligt tacksam om du vill du emot mig i ditt land.
- Jag har varit motståndare till invandring i hela mitt liv,
  så jag förstår om du säger nej.



Inga kommentarer: