Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, november 24, 2015

Redo ?


När jag börjar skriva det här inlägget tänker jag att "nu gäller det att hålla tungan rätt i mun", vilket i sig är avslöjande, och pinsamt.

Såg Absolut svensk avsnitt 1 med Soran Ismail igår. Hade höga förväntningar som delvis infriades. Nu efteråt är jag orolig att vi inte får träffa "rasisten" Daniel i det återstående programmen, utan att man rusar vidare mot nya halvfärdiga samtal. Det vore synd, väldigt synd. För sällan eller aldrig har jag känt att ett samtal varit så nära att sätta fingret på det här med främlingsfientlighet.
Daniel är svensk som flyttat till Åland för att slippa bo med mörkhyade, han kallar sig rasist, han verkar nöjd med det. I de korta glimtar vi får se och höra definierar han inte någon gång vad han menar med rasism. Vi får nöja oss med hans uppfattning att vi är ännu inte redo för mångkultur. Vilken knappast är detsamma som rasism.
Soran vänder sig förtjänstfullt till en psykolog i Uppsala och genomgår ett test som visar att han har medelstarka autonoma preferenser för ljushyade människor framför mörkhyade. Han verkar inte särskilt besviken, utan full av förtröstan att hans förnuft och medkänsla skall stå emot de fördomar han uppenbarligen har.
Undrar vad Daniel hade fått för resultat. Och jag själv. Och svensken överlag.

Att inte vara redo för mångkultur, är det kärnan i sverigedemokratin ?
Vi som säger oss vara redo, hur ärliga är vi ?
Jag vill, jag bör, men kan jag ?

Absolut svensk avsnitt 1







2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej. Här är jag. Om SVT hade nämnt mitt efternamn, hade många fler haft lättare att googla mig och till exempel kunnat hitta det jag skriver: https://framtidsland.wordpress.com/about/

ERIC SECHER sa...


Tack !