Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, november 25, 2015

Redo (2)


Om någon är intresserad så finns det en bättre intervju med Daniel - Åland - Lampinen från Absolut svensk i en utmärkt P1-dokumentär kallad Rädda Sverige ( i del 2) av Måns Mosesson . Daniel är oerhört klar och konsekvent, men jag tror inte (längre) han är särskilt representativ för människor med främlingsfientliga/rasistiska idéer. För mycket ensamhet, för mycket kyla, för mycket analys, för lite känsla.

Redo

6 kommentarer:

Unknown sa...

Jag är inte representativ för "främlingsfientliga", eftersom jag inte är fientlig emot främlingar. Har till exempel varit i 55 länder och var i Kenya tidigare den här månaden: https://docs.google.com/document/d/1oKiJqoV40o-szKTPqEbgpVupTKCmA1WoSRnco76wprs/edit

Men jag är i alla fall representativ för mig själv, och det betyder att jag tycker och tänker detta: https://framtidsland.wordpress.com/about/

ERIC SECHER sa...


Daniel,

Eftersom jag varken vet eller förstår hur människor som vill begränsa invandringen fungerar så kanske jag rent logiskt inte skall uttala mig om du är representativ eller inte. Det som fick mig att tänka så var när du i radiointervjun redogjorde för din kyla.

Läser din text en gång till och tänker :

Varför envisas med begreppet rasism när din version på avgörande punkter skiljer sig från kända exempel på rasism ( som präglas av våld, konspiration, fobi OCH främlingsfientlighet ). Inte en chans.

"Nedvärdera är inte att vara fientlig varken mot grupper eller individer som tillhör gruppen". Är det din definition av rasism, att det är OK att nedvärdera ?

Du ger många bra exempel på att vi kan inspireras, ta intryck och lära oss av människor från andra länder. Varför är det så orimligt att det kan ske här, tillsammans ?

Jag uppfattar att din bärande idé är att man får välja vad som är viktigast. Du väljer att "nedvärdera" människor från andra delar av världen och röstar för stängda gränser för att det gynnar oss, inte för att det är rätt. Jag gör det motsatta valet. Svårare än så kanske det inte är ?

Du målar upp en inneboende motsättning mellan gott och ärligt. Jag ser inte den. Utgår du ifrån att alla som vill göra gott och dela med sig hycklar ?
(Det betyder inte att jag menar att vi överlag är särskilt ärliga.)





Unknown sa...

Svaren på frågan om varför jag kallar mig för rasist, är främst: Vill göra nåt stort och modigt. Det skapar PR och mer action i mitt liv. Vill visa de som skräms med ordet "rasist" att jag inte är rädd.

Det är inte orimligt att det kan ske här. Men jag vet inget land som är BRA att BO i som inte har antingen vit eller gul majoritet. Och tror inte Sverige blir något undantag. Hellre BRA än SPÄNNANDE. Spännande länder kan man välja att åka på semester till.

Angående motsättningen mellan god och ärlig vill jag citera mig från min andra text på bloggen: https://framtidsland.wordpress.com/sekterism/

Vita svenskars största kulturella problem är att vi sysslar med självbedrägeri. Genom att låtsas som att solidaritet med andras skattepengar är att vara hjälpsam på riktigt.

Vi tror att vi är rättvisa när vi egentligen är hyperindividualister. Detta självbedrägeri var hanterbart när det bara ledde till att skattepengarna omfördelades inom landet mellan befintliga medborgare.

När vi förväntas hjälpa hela världen, och samtidigt inte får göra rasistiska analyser av konsekvenser, börjar de mest ansvarslösa godhetskarriäristerna dominera debatten, fram till ruinens brant. De som alltid har mage att föreslå att ännu mer av andras skattepengar ska läggas på (internationell) solidaritet. I praktiken betyder det att de ”växlar in” teoretiska skattekronor till godhetskredit för sig själva. Vilket i sin tur påverkar dynamiken och fokuset i debatten. Vilket i sin tur påverkar den faktiska politiken.

ERIC SECHER sa...


Ser fortfarande inte den inneboende motsättningen. Antingen ärlig ELLER god.
Du verkar inte tro att det finns någon verklig godhet, inga verkligt goda avsikter, allt är bedrägeri.
Vad vill du säga till människor som tar av sina egna tillgångar, sin egen tid och sin egen bekvämlighet för att ställa upp för andra ? Att de är utsatta för självbedrägeri ?

"Nedvärdera är inte att vara fientlig varken mot grupper eller individer som tillhör gruppen". Är det din definition av rasism, att det är OK att nedvärdera ?




Unknown sa...

Klart man kan hjälpa. Men ingen borde framställa sig själv som "rättvis" i förhållande till resten av världen.

Min fullständiga definition av rasism kan man läsa här: https://framtidsland.wordpress.com/about/

Men absolut, klart det är okej att nedvärdera. Att nedvärdera är bara en nedvärdering. Det är inget att hetsa upp sig över.

ERIC SECHER sa...



Hjälpa, godhet, ärlighet, rättvisa osv : Massor av hyckleri, absolut. Men idealet kvarstår.

Nedvärdera, mindre värd, vita är överlägsna, rasbiologi, rasism : Påhitt.

" Ännu inte redo för mång-kultur " : Jag är redo. Det får gärna kosta.

Medkänsla med folk som råkar illa ut : Allt annat känns vidrigt.