Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, november 28, 2010

Manfred Max - Neef


En gråmulen och blåsig första advent blir jag sittandes flera timmar i morgonrocken med den senaste skörden av av tidningar och hemsidor. Och är väldigt tacksam att jag inte slarvläste.
Bo V Herlin tipsar på dagens Schlaug.se om ett inslag i amerikanska Democracy Now, där den chilenske ekonomen Manfred Max-Neef och den amerikanske miljökativisten Derrick Jensen intervjuas.
Sällan eller aldrig har jag blivit så övertygad och berörd, av någon som påtalar det ohållbara med vår nuvarande livsstil.
Om man, bara för en halvtimme, vill ta av sig skygglapparna och lämna adventbestyren - lyssna på Manfred Max-Neef ! STEG 3/4 - med enorm känsla, kunskap och inlevelse. Och vemod.

Greed is the dominating value of our time.
There is so much knowledge, and so little understanding.
Growth always has a limit, development has no limit.

Democracy Now
Steg 3
New Generosity/Steg 4
Zero

Inga kommentarer: