Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, augusti 26, 2009

TAO (13) Slå vakt om sitt jag


XIII
Ynnest och onåd leder båda till olust
Ära och fruktan är båda utslag av vårt jag

Vad betyder detta:
" Ynnest och onåd leder båda till olust" ?
Den som mottager ynnest från ovan
känner olust då den kommer
och olust då den går förlorad

Vad betyder detta:
" Ära och fruktan är båda utslag av vårt jag " ?
Vi känner fruktan enär vi tänker på oss själva
Den som icke slår vakt om sitt jag,
vad har han att frukta ?
Sålunda: Den som ärar riket såsom sig själv,
av honom kan styrelsen drivas
Den som älskar riket såsom sig själv
i hans rike kan riket givas.


13
Förmån och förnedring är som fruktan
Välgång och olycka är som människans kropp

Vad menas med
förmån och förnedring är som fruktan ?
Förmån är en högre plats och förnedring är en lägre
Vilken du än vinner så lever du i fruktan
Vilken du än förlorar så lever du i fruktan
Så förmån och förnedring är som fruktan

Vad menas med
välgång och olycka är som människans kropp
Välgång och olycka kommer av att ha en kropp
Utan kropp
hur skulle välgång och olycka kunna finnas

Den som månar om världen som sin egen kropp
kan styra den
Den som älskar världen som sin egen kropp
i hans vård kan den överlämnas


2009
Mycket kan sägas om "egen framfart". Vi tar det liksom för givet. Och det gör oss väldigt sårbara. Just nu påtagligt med alla ungdomar som gör sig illa.

Inga kommentarer: