Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, augusti 24, 2009

Underprestation


För wanna - be - tao börjar elitidrotten bli en riktig styggelse.
Ursäkta tjatet.

Sportreporter Sven Gustavsson i dagens DN. En s.k Inblick.
" Men vad som oroar än mer är att bara fyra av 20 svenskar lyckades sätta svenska rekord."
" På ett VM ska man åtminstone kunna överträffa sitt årsbästa, helst sitt personliga rekord."
" Att ett lands toppidrottare drabbas så mycket av av skador under en säsong är alarmerande."
" Landslagsläkaren har initierat skadeförebyggande arbete, ett viktigt område som ger resultat först på lång sikt."
" Det var många som underpresterade."

Tala om (för den naive) varför lek -spel och tävlingslusta skall förvandlas till olustfylld varuliknande produktion av toppresultat.

1 kommentar:

RL sa...

En Kines sa när en sol, också steg upp över Indien: "Det får bara finnas en sol."
För mycket länge sedan sade en annan kines, erövra eller dö.
Min fråga är, vad har Du och Jag och våra Grannar för föreställningar under medvetandets tröskel?
Själv tror jag på ängen, där många kulturer blommar under Solens milda ljus.
Är det bara jag som är en idiot!