lördag, juni 05, 2010
Spanarna
Tipsad av E om fredagens Spaning i P1. Helena von Zweigberk fick till det, igen.
I en individualistisk kultur är jag upptagen av mig själv. I en konkurrenskultur skall självet dessutom jämföras med andra själv. Men det räcker inte att jobba med sig själv. Självet skall synliggöras, visas upp och helst marknadsföras också. Nya medier skapar oändliga möjligheter för alla små själv att lansera sig själva. Själv gör jag det - här. Illa går det för den som inte har en tydlig profil, som är oskarp i konturerna, som " har velandet i blodet", som Zweigberk utrycker det.
Till slut blir man rätt trött - på sig själv.
Kommer att tänka på Naomi Klein och No Logo, om företagsloggans betydelse, och makt. Nu har vi fört ner det där på individnivå. Den som dejtar på nätet får jobba med sin logga. Den som dejtar på mer traditionellt sätt nöjer sig med "att det klickar".
Kommer också att tänka på Tor Nörretranders och Märk Världen, om vetenskap och intuition.
Vår språkliga gemenskap med världen bygger på utbyten över en bandbredd på 16 bits/sekund, medan vår omedelbara naturliga gemenskap med världen bygger på utbyten över en bandbredd på många miljoner bits i sekunden.
Den intuitive litar på sin känsla.
Spanarna 4 juni..
Spanarna 20 år.
Naomi Klein.
Tor Nörretranders.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar