Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, juni 20, 2010

Små portioner


Det blir lite frukost på avdelningen innan det är dags för jouravlösning. I matrummet sitter en äldre kvinna som blivit av med magsäcken p.g.a cancer. Det har gått bra efter operationen, nu kämpar hon tapppert med att få i sig några tuggor från en smörgås och en liten portion med filmjölk. Jag slår mig ner, och försöker att inte gluffsa i mig alltför obehindrat.
På TV visar de (förstås) bröllopsbilder till ackompanjemang av Benny Anderssons orkester. Min patient är upprörd över vad kalaset har kostat. Tänk på alla hemlösa, suckar hon mellan tuggorna. Om jag inte varit inlagd på sjukhus, då hade jag aldrig tittat.
Tillstår att jag under gårdagen, trots goda intentioner, inte lyckades hålla mig borta. Att jag blivit tagen av värmen, och utstrålningen. Hon ser helt oförstående ut.
Och jag tänker, att det är nog bra att låta förnuftet styra, när man skall ta sig an ett nytt liv, utan magsäck.

Inga kommentarer: