Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, juni 19, 2010

Blankning

















Medan helikoptern svävar utanför fönstret, och Viktoria får hjälp med de sista klänningsbestyren (?), läser jag ETC och Lars Ahnland, som skriver om hedgefonder och blankning, om hur det går att sko sig på portugiser, spanjorer och grekers bekostnad . Vill gärna komma ur min-kanske-lite-väl-förenklade-girighets-bubbla och förstå lite mer. Hedgefond är en specialfond med hög risk och fri placeringsrätt, förstår jag av texten. Blankning är ett av sätten att öka avkastningen.
Wikipedia:
Blankning är en ekonomisk term som innebär att man säljer finansiella instrument som till exempel aktier som man inte äger. Det är i princip motsatsen till ett vanligt aktieköp. Man lånar aktier av ett institut, som en fond eller motsvarande, och säljer sedan dessa vidare på marknaden. Vid en senare tidpunkt köper man tillbaka aktierna, förhoppningsvis till ett lägre pris vilket därmed ger en vinst, för återlämning till den som ursprungligen lånade ut aktierna
Naken blankning [redigera]
Naken blankning skiljer sig genom att den som utför affären inte äger eller har tillgång till de instrument som blankas. [1]

Läser Ahnlunds text några gånger. Och förstår lite bättre hur en spekulationsekonomi fungerar. Hur vi hamnade där, är inte lika lätt att förstå. Med tanke på att folk (över lag) helst vill vara hyggliga mot varandra.
Lurade ?

Inga kommentarer: