Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, mars 28, 2010

Lydnad, igen

























Lena Andersson har varit i Syd-Korea för att lansera sin bok Duck City.
Sammanfattningen av intrycken blev ; (DN)

Välbekant alltsammans. Gunnar Ekelöfs modernistiska credo, ”Det som är botten i dig är botten också i andra”, är egentligen det enda man behöver komma ihåg när man reser och lever.

Kanske något att tänka på när man hör om Bjästa. Det kunde lika gärna varit på-platsen-där-jag-bor.
Som Folke Tersman skriver i sin bok Tillsammans :

Vad studierna visade var inte att människan är ondare än man trott 
utan snarare att hon är mer påverkbar.

Den som är optimistiskt lagd tar fasta på att somliga faktiskt står emot.
I Stanley Millgrams berömda lydnadsförsök från 60-talet var de flesta försökspersonerna beredda att utdela livshotande elektriska stötar för att vara försöksledaren till lags. Men det fanns också dom som vägrade.

- Det är absolut nödvändigt för experimentet att vi fortsätter.
- Jag hör vad ni säger men jag kan inte förstå varför experimentet 

  är viktigare än denna människas liv.
- Vävnaden får inga bestående skador.
- Det kanske är er åsikt. men han (eleven) vill inte fortsätta och 

  det är honom jag tar order ifrån.
- Ni har inget val, experimentet måste fortsätta
- Kanske om vi var i Sovjetunionen. Men det här är Amerika.


!!

Lydnad:
1, 2, 3, 4

Inga kommentarer: