Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, mars 10, 2010

Vad kostar skjortan ?


Hur mycket skall man bry sig ? När man ändå inget gör. När man ändå inget kan göra. Eller snarare, det gör ingen skillnad. ?

Ser Korrespondenterna på SVT 2. ( SVT Play!) Om klädindustrin i Bangladesh och Indien. Globaliseringen i sin prydo, där jakten på den billigaste råvaran och den den billigaste arbetaren leder till förorenad miljö och utsugning av människor.
Minon är sömmerska i Dacca. Hon arbetar 12 timmar om dagen, 7 dagar i veckan för 300 kronor i månaden, 1000 kronor behövs för att klara mat och boende. Samtidigt hävdar HM, GAP m.fl att de betalar anständiga löner.
Gormail är 49 år och har jobbat 30 år som bomullsodlare. Han tvingas bespruta sin odling med gifter som redan knäckt hans hälsa och gjort grundvattnet otjänligt.
Salina, en indisk fullblodsaktivist, jobbar för Asia Floor Wages som försöker hjälpa arbetarna att organisera sig fackligt, vilket förstås är deras enda chans. Fackföreningar är tydligen en FN-stadgad mänsklig rättighet och en laglig rättighet i Indien, men verkligen ser annorlunda ut.
Skjortan på HM kostar egentligen inte 100 kronor. Den kostar en väldig massa - i mänskligt lidande.

Jag räknar till 12 bomullsskjortor i garderoben. Hur många behöver jag - egentligen ? Vad skulle hända, egentligen, om jag bara hade två ? Och även om jag hade bara en vit och en rutig, skulle det göra någon skillnad för Minon och Cormail ?

1 kommentar:

MaBo sa...

Ja jag vet! Detta är så irriterande! Det som är billigt i affären, är ofta dyrt i en annan ände! Om inte vi konsumenter i Sverige betalar, så kommer någon tidigare i produktionsledet att få betala (med hälsa, arbetsförhållanden, miljön). Angelägen fråga!