Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, februari 01, 2011

Vetenskap och intuition


Man har sina fördomar, på gott och ont.
Tog för givet att det var lättare att sälja "känslobaserad kirurgi" på den intima kliniken med den vackra sjöutsikten, än i den grå bunkern med de ändlösa korridorerna. Men nu börjar jag tvivla.
I den tuffa universitetsvärlden verkar det finnas en stor mottaglighet för annat än renodlat förnuft.
Blev riktigt paff idag, när chefen för leverteamet Dr B spontant berättade om sin fascination över vad han hört i gårdagens Vetenskapens värld. Det handlade om experimentell psykologi under 1900-talet. Avslutningen redogjorde för Damasios avgörande försök, som kunde visa att våra beslut styrs av känslor, även när vi själva uppfattar oss som förnuftiga. Den hjärnopererade unge mannen i programmet illusterade hur handikappad man blir i sitt beslutsfattande när kontakten med känslorna går förlorade .
- Mannen vi opererade igår mår bra idag, men jag har en känsla av att han kommer att få det besvärligt, sa B, och såg lite finurlig ut. Vilket leder in på en avgörande poäng, nämligen att god intuition och känsla grundas på erfarenhet. Själv saknar jag erfarenhet av dessa ingrepp, och har heller ingen känsla för hur det skall gå för vår patient.
Skall verkligen bli spännande att följa de förnuftiga universitetsdoktorerna ytterligare några veckor.
Känsloladdat i Halmstad.
Av erfarenhet.
Det stora omedvetna.
Åh vilken fasa !



1 kommentar:

Livia sa...

Hej! Jag såg också på Vetenskapens värld och blev förundrad över hur mycket känslorna spelade in i beslutsfattandet. Jag gillar din blogg för övrigt. Mycket intressanta inlägg och reflektioner! Tack! Livia