Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, februari 07, 2011

Medborgarlön - och fångarnas dilemma.


Det slår mig att diskussionen om medborgarlön kanske är ett av alla exempel på " fångarnas dilemma ".
Den korta sammanfattningen av dilemmat är att alla förlorar på jämförelse och bristande tillit.
Den längre sammanfattningen:
Två personer blir anklagade för att ha planerat en statskupp. Om de är skyldiga är inte av betydelse i det här sammanhanget. De isoleras från varandra, dvs de har inga möjligheter att kommunicera. Förhörsledaren är fr.a intresserad av att få en av dem att samarbeta, och därför gäller följande:
Den som erkänner blir frisläppt, om den andre inte erkänner. Den andra får då tio års fängesle.
Om båda nekar kan fängeslestraffet inte bli längre än ett år, för bägge.
Om båda erkänner, då går förhörsledaren miste om en som tjallar (?), blir straffet fem år för bägge.
De isolerade fångarna gör då följande analys:
Om den andra erkänner och jag nekar, så får jag tio år och han går fri. Om han erkänner och jag erkänner får vi bägge 5 år. Alltså bättre att erkänna.
Om den andra nekar och jag erkänner, får han tio år och jag går fri. Om den andra nekar och jag nekar, får vi bägge ett år. Alltså bättre att erkänna.
Alltså: Oberoende av vad den andra gör, är det bäst att erkänna.
Men: Det bästa alternativet är (ju) att båda nekar !
Båda två har samma information och samma förutsättningar. Anledningen till att bägge , helt "logiskt", kommer till fel slutsats är att de prioriterar att inte drabbas värre än den andra, och att de inte vågar lita på att den andre inte faller för frestelsen att försöka komma lindrigare undan.
Det här är väl vad som gäller i många situationer, inte minst när det gäller att ta ansvar för övergripande miljöproblem. Fiskaren som fiskar i de överfiskade vattnen förstår att alla skulle vinna på att man begränsar sin jakt. Men eftersom han inte vågar lita på att de andra fiskarna gör detsamma så ger han sig ut, trots att han inser att alla, på sikt, förlorar på det. Kort sagt - lurad.
Jag tror, faktiskt, att medborgarlön kan "lura" oss ur den här jämförelse-misstroende-fällan.
Taoism ?
(Sammanträffande: När man gogglar på "fångarnas dilemma/bild" dyker dr Strangelove upp ( Sellers, Kubrick). Samma bild som fick illustrera Birger Schlaugs uppgörelse med Kyndelmäss i förrgår. )



Inga kommentarer: