Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, februari 23, 2011

Astrid Seeberger


Idag fick vi höra en alldeles enastående föreläsning.
Astrid Seeberger, författare och njurmedicinare från Huddinge sjukhus, uppehöll sig under en närmast gastkramande timme ("man kunde höra en nål falla") vid "den skamlösa nyfikenheten".  Om hur man kan tränga igenom barriären, och förstå en annan människa. Om tillit. Om hängivenhet och häpnad. Om empatisk förmåga och spegelneuroner. Och om faran att tala med varandra i cyberrymden, istället för öga mot öga.
Hon föreläser, som jag förstod, ganska flitigt. I morgon samtalar hon med Agneta Pleijel på Katarinastiftlesen, Sturegatan, om "det goda samtalet". 

1 kommentar:

Monica sa...

Googlade direkt på henne. Ska titta, och inte minst lyssna, på 10 minuter ur Godmorgon Sverige på SVT Play nu och jag skulle bli förvånad om jag inte beställer boken om 12 minuter...