måndag, januari 25, 2010
Kierkegaard och lean-production.
Kursen i Humanistisk medicin går vidare. Under våren avhandlar vi Samtalskonst och Lean-production. Det förra är lätt att förstå, men vad har toyota-production-system med humanistisk vård att göra ?
Men om man ställer Kierkegaards berömda citat bredvid en programförklaring för lean, så kanske de inte ter sig helt olika.
Om jag i sanning vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål måste jag finna där hon är och börja just där. Detta är hemligheten med hjälpkonst. Den som inte kan det inbillar sig när han tror att han kan hjälpa någon.
För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än han - men först och främst förstå det han förstår.
Om jag inte kan det så hjälper det honom inte att jag kan mer än han.
Om jag ändå vill göra gällande det att jag kan mer än han, så är det för att jag är fåfäng och stolt så att jag i grunden i stället för att gagna honom egentligen vill bli beundrad av honom.
All sann hjälpkonst börjar med ödmjukhet. Hjälparen måste först ödmjuka sig under den han vill hjälpa och därvid förstå att hjälp är inte att vilja härska men att tjäna, inte att vara den maktlystne men den tålmodigaste, och villighet att finna sig i att ha fel och icke förstå vad den andre förstår.
(Synpunkter for min forfattervirksemhed. 1848)
Forskaren Jeff Liker har använt 14 punkter för att karaktärisera lean production:
Basera beslut på långsiktigt tänkande även då det sker på bekostnad av kortsiktiga finansiella mål.
Skapa kontinuerliga processflöden för att föra upp problem till ytan.
Använd dragande system för att undvika överproduktion.
Jämna ut arbetsbelastningen.
Skapa en kultur där processer stoppas för att reda ut problem.
Standardiserat arbete är grund för ständiga förbättringar och för medarbetarnas medverkan.
Använd visuell styrning så att inga problem döljs.
Använd bara pålitlig, väl beprövad teknik som passar medarbetare och processer.
Se till att ledningen känner verksamheten på djupet, lever enligt företagets filosofi och lär andra att göra det.
Utveckla människor och arbetslag som följer företagets filosofi.
Respektera partners och leverantörer genom att hjälpa dem att bli bättre.
Gå och se med egna ögon för att bättre förstå en situation.
Fatta beslut långsamt och i samförstånd. Överväg alla alternativ och genomför sedan valt beslut snabbt.
Bli en lärande organisation genom att ständigt reflektera och förbättra.
Det handlar om I den andres stol ? (1,2)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar