Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, januari 21, 2010

En sked med hål i

























Slår på TV:n och ser kirurgen från Läkare utan gränser plåstra om människor på Haiti. Han är nöjd, nöjd med sin insats. Han har gott självförtroende, det ser man. Men hur är det med självkänslan ?
Är nog lika bra att följa Realists exempel, och att ta det här med självkänsla på allvar.
Om inte annat, för blogg - trovärdigheten.

Plockar fram Ditt inre centrum - om självkänsla och självbild av Marta Cullberg Weston, som jag fick av Ewa som välmenande present för några år sedan.



Självförtroende är duktighetsbaserad självkänsla. Det handlar om det du gör, istället för den du är. Man kan säga att självförtroendet är baserat i våra tankar (hjärnan) medan självkänslan är känslomässigt förankrad (hjärtat).
....
En sund självkänsla handlar mindre om att känna sig harmonisk och värdefull än om att att kunna handskas med känslor av otillräcklighet, oförmåga, skam eller skuld, - vilket krävs för att kunna vila i sig själv.
....
Självobjekt är för självet vad syret är för kroppen.
Självobjekt är usrprungligen de nära personer som ger oss den spegling och omsorg som krävs för att vi skall utveckla vår självbild och vår självkänsla.
....
Jag brukar säga att personer med dålig självkänsla har en sked med hål i. Även om de får positiv bekräftelse från omgivningen rinner den ut genom hålet och ger ingen varaktig förändring.
....
I en kognitiv terapi fokuseras arbetet på att att utveckla effektiva strategier för att motverka den inre kritikens attacker.
I en psykodynamisk terapi försöker man hitta rötterna till den negativa inre kritken. Avsikten är att kunna rensa bort detta inre gift med rötterna.

För 55+ ligger nog KBT -laga - hålet bäst till. Någon ny sked har jag inte råd med.

Kirurgen som lappar och lagar på Haiti känner jag rätt väl. Han har ett stort behov av hävdelse, men om han har hål i skeden vågar jag inte uttala mig om.

3 kommentarer:

Realist sa...

Precis!
Självförtroende handlar om tron på förmågan att klara utav.

Självkänlsa handlar om tron på sig själv & sitt inre.

Självkänsla handlar om det vi är medan självförtroende handlar om det vi klarar utav(prestationer och kompetenser)

En bra självkänsla gör oss mer inifrånstyrda, medan självförtroende har en dendens att göra oss mer utifrånstyrda.

/ Realist

Anonym sa...

KBT

Står inte B för beteende.

Jag är ännu äldre, än Ni Vice män och har bara råd med det som jag kan snappa upp, från edra Realistiska Ericsgator i andens världar.

Så här långt, är jag väldigt nöjd!

Roland Lidén

ERIC SECHER sa...

Inifrån styrd och utifrån styrd är verkligen bra uttryck.
Det är kanske vad det handlar om, alltihop ?

B för beteende.
Skönt att någon är nöjd :-)