Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, januari 26, 2010

Sjukhuskonst















Dagarna är ju, tack och lov, ganska inrutade.

Man går från A till B. Framme vid B inväntar man nya order.


Blir lätt lite snopen om man mitt i den inrutade vardagen får en möjlighet att välja.
Igår var det min uppgift att bevaka den gemensamma överviktsmottagningen på Huddinge sjukhus.
Tar cykeln på pendeln till Flemmingsberg, och letar mig fram genom de ändlösa korridorerna till avdelning B 74.
Efter en halvtimmes väntan står det klart att just den här dagen är det ingen mottagning. Det har blivit ett s.k missförstånd.
Jag lomar snopet tillbaka i de långa korridorerna, och undrar vad jag ska göra av min nyvunna frihet.
Istället för att stiira rakt fram , mot nästa B, flackar blicken lite hit och dit. Bl. a stannar jag till vid en vacker bronsstaty, som jag inte lagt märke till tidigare.
Det blir en fika i multi-kulti-kafeterian. Och sen har jag all tid i världen att istället för pendeln ta cykeln tillbaks till Ersta.

Den här eftermiddagen skulle inte gillas av profeterna i lean-production. Men desto mer av oss som tror på tillfälligheter.

Inga kommentarer: