Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, januari 08, 2010

Den stor utförsäljningen


























En svart fredag, där jag på olika sätt blir påmind om min otillräcklighet.

Ser Den stora utförsäljningen, som ger en bra bild av privatiseringens "välsignelser".
Skönt att årets nobelpristagare Elinor Ostrom bevisat förtjänsterna med gemensamt ägande.

Det mesta är tomt prat, bara några få går från ord till handling.
Vers 67 ur Tao Te Ching är i alla fall eftersträvansvärt:

Tre skatter äger jag;
vakta dem och bevara dem.
Den första är kärlek.
Den andra är måtta.
Den tredje är tillbakadragenhet.

Eller

Jag har tre skatter som jag vårdar
Den första är nåd
den andra är måtta
den tredje är att avstå från att stå främst i världen.

1 kommentar:

Roland L sa...

Den stora utförsäljningen.
Vem betalar priset?
Externa kostnader, nej.
Dom godaste? Antagligen?

Jag är skyldig dig några svar på BSs blogg.
När jag var yngre, då hade jag alla svar.
Sedan, drabbades jag av de överkloka.

"Visdom och utövande ska vara ett."

"Högt kastade du stenen, men på dig själv måste den återfalla."

Citaten ovan är Gudars krav på sig själva.

Varför har jag läst fel böcker.

Min uppgift är att landa med fötterna på Jorden.

Leva.

Men jag kan ju inte låta bli att drömma om att svaren på dina frågor är att människor samlas, med de andra djuren och naturen och skapar Kulturer på Jordens villkor under det paraply, det världsmedvetande som vi är och förmedlar till resten av världen.

Visst blir jag bara värre och värre? (sämre och sämre)

MVH