Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, januari 06, 2012

Vaktavlösning



Närvarade vid vaktavlösning på Borggården, Stockholms slott.

- En fin gammal tradition.
- Snarare ett riktigt spektakel.
- Oerhört pampigt och vackert.
- Komiskt, skulle jag säga.
- Får mig att känna stolthet.
- Får mig att skämmas.
- Folk från hela världen står och tittar, ser du ?
- Obegripligt, hur aningslösa människor är.
- Jag känner en slags gemenskap av att vara här.
- Främlingskap skulle jag kalla det.
- Vad är du för slags svensk egentligen ?
- Ja, det kan man undra.

2 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Trodde alla gillade en juste parad...

Hubert sa...

Lite parader skulle väl alltid liva upp våra miljonprogramsområden. Med tanke på att de gemensamhetsstrukturer som funnits i samhället försvunnit eller mattats ut (gemensam skolgång i offentligt drivna enhetsskolor, värnplikt för män, organisationskulturen inom folkrörelsesamhället m.m.) vore det väl en integrationsåtgärd av stora mått om vi tvingade alla inom respektive område att efter förmåga delta i Kistaparaden, Rosengårdsparaden, Saltsjöbadsparaden osv. Även om det är auktoritärt och uppifrånkommande kan det kanske hjälpa de därnere att ta med sig erfarenheter ifrån gemensamt handlande och gå vidare utifrån detta.


För det slår mig, hela kulturen med demonstraitioner, parader m.m. som man kan bygga upp gemensamheter kring har ju faktiskt försvunnit. Det som erfarenhetsmässigt förenar svenska landsmän och landsmaninnor blir alltmindre och mindre.