Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, januari 09, 2012

Underbar ovisshet



Maria Pia Boethius skriver vackert, nästan lyriskt, om ockupationsrörelsen.
Lite på samma tema som i "Hoppsan !" Om tålamod och eftertanke.
Så här:

Vad de gör på torgen är alldeles nytt och och tusentals år gammalt.
De träffas, samtalar och lär av varandra i en återfunnen anarko-demokratisk ordning utan ledare, "gruppens intelligens".
De har ingen brådska, uppgiften är enorm och världsomspännande, de tänker inte dra förhastade slutsatser eller gå till förhastad aktion, trots att "medier och välmenande liberaler" kräver det av dem.
Jag läser mycket av vad de säger och skriver och är imponerad av deras ofta klockrena analys och tålmodiga nyskapande. 
Maktens skräck inför en oviss framtid kan oroa mig, den brukar se till att det händer fruktansvärda saker hellre än inget. Medan Occupyrörelsernas underbara ovisshet och omedgörlighet inger mig tillförsikt och nyfikenhet på framtiden.


Bilden är från det dagliga mötet (kl 18.00) på Brunkebergstorg.
Hoppsan !

1 kommentar:

Onkel Olof sa...

Tillförsikt är framtidens moder…