Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, januari 07, 2012

Hoppsan !



Det kommer uppgifter om att man skall ta reda på hur sjuk TV-eken egentligen är. Förlåt, var. Bland andra Naturskyddsföreningen i Stockholm har krävt det.
Det kommer uppgifter om att man skall granska polisen, åklagaren och rättsmedicinväsendet efter den friande domen av barnläkaren (som egentligen är narkosläkare) på Karolinska.

Två oansenliga händelser, i det stora hela. Men kanske ändå uttryck för ett fenomen. Tempot.
Att ta det lugnt, att tänka först och handla sen, har blivit detsamma som att hamna på efterkälken. Eller ännu värre, att hamna utanför.

För att skruva tanken ett/två varv till. Manligt och kvinnligt ? Öst och väst ?
Jag har cyklat några mil under åren, och blivit omkörd på trånga vägar. Och upptäckt en närmast hundraprocentig regel. Om den omkörande bilisten chansar, dvs hoppas att utrymmet mellan mig och en mötande bil skall räcka, då är föraren, helt säkert, en man. Om bilen bakom ligger kvar och väntar, så är det med största sannolikhet en kvinna.
Min bror arbetade fyra år i Japan. Många gånger har han berättat om den japanska mentaliteten, att i det oändliga diskutera för och emot, för att sedan snabbt genomföra. Den västerländske affärsmannen gör tvärtom.

6 kommentarer:

Monica sa...

1-0 till japanen. Minst.

Johan sa...

Mmmm.. och nackdelarna med denna u-t-d-r-a-g-n-a beslutsprocess såg vi i den förvirring och handlingsförlamning som åtföljde kärnkraftshaveriet efter Tsunamin...

I just den situationen var det ingen höjdare att "i det oändliga diskutera för och emot" betr. om (eller hur) man skulle agera.

Realist sa...

Jag är MAN & JAG kör inte om när det är trångt. Jag skriver inte OM det är trångt, utan NÄR det är trångt. Kan man inte skilja på OM & NÄR i trafiken så har man inget där att göra.

HM.... Japaner.... undrar om de gör så när de håller på med valfångst, delfinslakt, & när de skär fenorna av hajar & dumpar dem till sitt öde.

/ Realist

ERIC SECHER sa...

Johan,

Både och. Lagom. Balans. Kanske kan vara något..

Inom parentes. På jobbet har vi precis haft en diskussion om handlingskraft, beslutsamhet och riskbeteende. I kirurgkretsar (dvs 90% män) glorifieras gärna dessa egenskaper. Försiktighet, som kanske är den största dygden sett ur patientens perspektiv, är en genomgående egenskap hos kvinnliga kirurger. Men av oss män brukar det benämnas "asteni".

Realist,

Det uppskruvade tempot är ETT fenomen som jag tror ställer till det för oss. Naturligtvis finns det andra, som kanske spelar större roll.
Precis som du framhåller, så kan man tänka sig att eftertänksamhet tjänar "det onda" - och då kanske bli desto mer utstuderat ?

Björn Karlsson sa...

Hej Erik,
Jag är man och har ändå några gånger drabbats av asteni. I Östhammar resulterade detta i att jag, min kartläsare och min bil blev liggande i diket. Cyklar måste ha styrfart och flygplan luft under sina vingar. En rallybil behöver bådadera för att kunna styra i hög fart. Jag själv däremot, behöver inget av detta. Som tur är inträder fartblindhet (medicinsk term?) därefter blir det riktigt roligt. Efter många års träning går nervositeten över snabbare, men den finns där före start. Angående realists kommentar om ”om” eller ”när” kan jag i och för sig bara tala för mig själv. I hög fart vet jag på millimetern var jag har framhjulen men struntar totalt i om jag klipper något med bakskärmen, oftast gör man det inte. Betryggande för eventuella cyklister? (Tur att det är avlyst)

ERIC SECHER sa...

Björn,

Spännande jämförelse !
Dina erfarenheter som rallyförare passar väl rätt bra in på Johans reflexion. I vissa lägen är "asteni" verkligen förlamande/förödande.

För att "spinna" vidare … Män behöver "avlysta vägar", där vi kan leka, ta risker och få utlopp för testosteronöverskottet ? Så kanske vi är lite mer omtänksamma, när det börjar handla om risk för andra. Typ andra människor, och jordklot ?