Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, augusti 30, 2011

- Vet inte vart färden slutar.


Lokaltidningen berättar:

Den uppmärksamme södermalmsbon Torsten Nordqvist  är upprörd över att minnestexten till Nacka-Skoglund-statyn vid Katarina Bangata innehåller ett sakfel. Nämligen att Nacka varit med att vinna OS 1948. Föreningen Nackas vänner, som samlas till en minnesstund vid statyn varje julafton, tycker inte det var så farligt. - Det här är ingen skandal, konstaterar Stefan Magnusson.
Kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt (fp) skall utreda frågan.


Jan Erik Kaiser är pensionerad särbo, som tröttande på att åka T-banan in till City varje dag, för att titta på folk och äta på Mc Donalds. Det kostade honom ungefär 200 kronor om dagen. Istället köpte han, för 80.000 kronor, SJ.s Guldkort, som berättigar till obegränsat resande i andra och första klass, inklusive fri tillgång till mat och alkoholfri dryck i restaurangvagnen. Lite dyrare än citybesöken, men inte mycket.
Resans slutdestination är okänd, t.o.m för Jan Erik själv.
- Det är det som är det fantastiska, jag vet inte vart färden slutar. Jag kan ändra mig under resans gång.

Bra exempel på "släpp taget" - Wu Wei ?

13 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Kanske något som är på väg tillbaka. Den filosofiske vagabonden.
Jag vill också vara som Snusmumriken...

Roland Lidén sa...

Onkel Olof

När en planet håller på att gå under,
så är det inget under, att många människor reagerar långt under sin förmåga.

Är du nöjd med att vara snusmumrik,
så kommer jag att bekämpa dig så länge jag lever!

ERIC SECHER sa...

Roland.

Wikipedia, om snusmumriken:

Snusmumriken är en litterär figur skapad av Tove Jansson och förekommer i berättelserna om Mumintrollen.
Snusmumriken, som hör till rasen mumrik, är en vänskaplig ensling och äventyrare som vandrar söderut när vintern kommer. Han bor i ett tält lite varstans, dock ses han ofta sittande på bron i Mumindalen spelandes på sin munharmonika.
Han är vän med alla och karakteriseras av sin gröna slokhatt och sitt mångfaldiga historieberättande. Han röker pipa och avskyr skyltar med förbud.
Till skillnad från flera andra figurer i Muminberättelserna bryr sig inte Snusmumriken om materiella saker, han menar att allt bara blir krångligt när man ska äga och bära runt på saker.
Hans nomadiska livsstil, djupa kunskap om det mesta och sin mystiska utstrålning gör att man kan se honom som en tolkning av guden Väinämöinen från den finska mytologin.[källa behövs]

Om alla vore som snusmumriken så skulle vi nog vara ganska nära ett Klotförstånd.

Se inlägget " Ta för givet". Vi måste tänka utanför boxen. Inte bara stirra på alla misstag som skall rättas till, med skrämsel och hot. Utan locka fram andra sidor. Snusmumriksidor.

Roland Lidén sa...

Eric.
Jag hatar dig, gång på gång så råkar jag för ut för att inte vara påläst.
Men samtidigt gör du, att det känns väldig roligt inombords och att du vidgar mina vyer på ett sätt som fungerar på mig, och att du bryr dig.

Nu har jag gjort bort mig här för en kortare period, men återkommer.

Om ni vill se var jag härjar så är det på Klotet, där jag får ett visst gensvar.

Roland Lidén sa...

Jag kanske har fler vänner därute i Kulturlivet än jag visste.

Nu täpper jag till munnen på mig
ett tag och fyller på med förstånd.

Snusmumriksidor, det känns som att gå om en klass, men okay!

När jag kommer tillbaka,så hoppas kunna driva med er på ett mera jämbördigt sätt, men med Jordens lyckosamma framtid som ett överordnat mål!

ERIC SECHER sa...

Roland,
Väl bekomme !
Man lär sig hela tiden, mest på snedtrampen.
Skall kolla in Klotet.

Roland Lidén sa...

Eric och Olof

Ditt svar till mig om snusmumriken är
är så förbaskat bra och att du tar dig tid att tala till mig.
Till Onkel Olof, förlåt.
När ska jag någonsin hamna rätt?

Många krafter vill gärna se oss som omedvetna krafter i vinden
men uppvaknandet tar sin tid.

Jag vill inte längre vara vara med i denna roulett.

Det behövs nya regler i världen, så att långsiktiga kulturer kan få gro och växa och grönska!

Onkel Olof sa...

Att läsa alla dessa kommentarer gör att jag med rakare rygg kan vara den snusmumrik jag vill vara idag :)

Onkel Olof sa...

En fråga man kan ställa sig efter alla dessa inlägg är:
"Varför blir rädda människor så egoistiska?"

Hur kan en fredlig snusmumrik bli så hotande? (som egentligen står för idealet vi alla vill vara)

Rädsla ger ingen rätten att vara eller bete sig hur som helst, fast man tror sig slå ur underläge. Kanske måste man när man känner sig som mest hotad lära sig att ta fram det bästa inom sig. Annars står man ensam där man borde varit många...

Anonym sa...

Olof

Den som saknar Maud, kan inte vara något föredöme!
Storstilat är det väl inte att hacka på en som reda sagt: "Förlåt?"

ERIC SECHER sa...

Inte lätt med debatt. Det gäller att hitta balansen mellan respekt och ärlighet. Hos Robsten visas ingen respekt alls, men debattanterna är väldigt uppriktiga.

Jag försöker träna mig på att inte ta uttalanden så personligt. Att se bakom, att sätta sig i den andres stol. Det är inte lätt, särskilt om man känt sig sårad.

Sambandet mellan egoism och rädsla tycker jag är väldigt intressant. Hur många onda handlingar har inte just rädsla som ursprungskälla ?
I sin rädsla att förlora folkhemmet vill SD helt egoistiskt slänga ut invandrarna.
Och, som togs upp i inlägget Varning för..5, vilka egoistiska reflexer kommer inte utlösas när klimatförändringar driver folk på flykten ?

Med egoism menas väl att handla i egenintresse, kanske avser Olof snarare att man , i sin rädsla, har svårt att visa förståelse för den andres ståndpunkt ?

Roland , helt ärligt. Jag skulle också haft svårt att komma över om någon, p.g.a av mina åsikter, sagt "du skall bekämpas så länge jag lever".
Det är rätt OK hos Robsten, men inte här :-)

Chefredaktören.

Roland Lidén sa...

Eric

Vi som försöker försvara den enda jord som vi har, och så bli kallad för miljöfacist, tacka fan för att jag blir heligt förbannad!

Kan du förstå vad jag säger?

Indianhövdingen sade . . .

ERIC SECHER sa...

Roland,

Först det tekniska igen. Du refererar till en kommentar som hör till ett annat inlägg, det blir knepigt för "utomstående".

Vi träffas här på bloggen för att utbyta åsikter, ta intryck och lära av varandra. Det fungerar inte om man uppenbart missförstår.

Olof skriver:( på Varning för …(5)
"Det som oroar mig i frågan är att vi är ruskigt nära en offentlig miljöfascism. Vilka ska få följa med på Arken när syndafloden kommer?"

Det är verkligen inte detsamma som:
"Vi som försöker försvara den enda jord som vi har, och så bli kallad för miljöfacist, tacka fan för att jag blir heligt förbannad!"
DU HAR INTE BLIVIT ANKLAGAD FÖR NÅGONTING ! Utan kommentaren väcker bara en, ganska rimlig, undran vad som händer när konsekvenserna av vårt barbari blir ännu mer uppenbart, när ingen längre kommer undan, inte ens i den här skyddade delen av världen.

En annan sida av saken. Vi som pratar högt och gör så lite, får akta oss för högmod. Och inte tro att vi är de goda, och de som inte talar lika högljutt (men kanske gör mer ..) är de onda.