Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, augusti 08, 2011

Working Class Hero


Det är inte precis inne att prata om klass-samhälle. Som om det problemet föll till marken tillsammans med järnridån, som om vi alla numera tillhör samma medelklass.
Klass-skillnader handlar nog inte så mycket om lön och standard. Utan mer om status, att bli respketerad, och framförallt att skyddas av ett nätverk som hjälper fram de som saknar begåvning. Medan den som växer upp utan den supporten ständigt måste bevisa, för sig själv och för andra, att man duger.

Mitt arbete är ett hantverk, inte särskilt svårt. Kraven på tankeförmåga är ganska begränsat, ansvaret är visserligen stort (eftersom det handlar om människors hälsa), men om det går snett så får jag all möjlig hjälp som fråntar mig ansvaret (dock inte lönen eller statusen).
Tänk tanken, att hierarkin såg annorlunda ut, rentav omvänd. Att kirurgen tittar upp på svetsaren, och avundas den respekt han åtnjuter. Då skulle en dålig svetsare alltid klara sig på något sätt, kirurgen skulle alltid få bevisa sin duglighet. Nu är det, som bekant, tvärtom.
Att börja prata om ett " klasslöst samhälle " är väl det mest poltiskt inkorrekta man kan företa sig.
Men det är en vacker tanke.
Här är någon som vet (bättre) vad han talar om.
John Lennon - Working Class Hero

16 kommentarer:

Roland Lidén sa...

"Hej Eric"

Så sa en Same till en annan Same:

"Vi kommer från olika håll, men vi ses på Toppen av Fjället!"

Onkel Olof sa...

Ibland får jag en tanke om att klassamhället existerar för att vi vill att det ska finnas. Vi älskar ju att göra modeller av allt och inget.

Och enligt Andy W har ju alla rätt till 5 min skändisskap

ERIC SECHER sa...

Har hört varianter på samma tema, Onkel O hade någon om olika kinesiska läror som alla strävar mot samma topp. Attityden förhindrar att man fastnar på detaljer, när man faktiskt har samma mål.
"Icke dömande" - som man gärna säger nu för tiden (mindfulness..)

Problemet uppstår om man inte är på väg mot samma topp. Det uppfattar jag som en rätt väsentlig fråga; när vi träter, t.ex om klimathotet - är det bara olika stigar upp mot toppen, eller handlar det om vitt skilda berg ??

ERIC SECHER sa...

Kommentaren ovan var till Roland.
OO: Har haft precis samma tanke. Att den som sitter överst i hierarkin vill permanenta klasser kanske inte är så svårt att förstå, men ibland får man intrycket att den som befinner sig längre ner accepterar sin lott. De flesta vill ju ha monarkin kvar, bara det säger väl en del.
Men det här känns som tunn is. Man accepterar för att man inte vet något något annat, för att man inte tror att något annat är möjligt ?

RL sa...

Eric!

Bussigt att du ställer de enklaste frågorna till mig!

Vem annars sa...

Jag tror att Vi måste börja med att hävda att Världen är galen, för att ge Jorden en chans att överleva!

ERIC SECHER sa...

Jorden överlever nog. Och insekterna ?

Glöm inte Klotförståndet.
Som jag tolkar ditt uttryck så är det inget vi behöver lära oss, det krävs egentligen ingen utbildning - det finns där. Det skall bara släppas fram. Så världen må vara galen, men det är en synnerligen botbar galenskap. Det krävs bara lite mod, från många. Chomsky, igen ...

Anonym sa...

Eric
om dig tycker jag bra.
Det får räcka för idag.

Anonym sa...

Det krävs bara lite mod från många för att göra framtiden möjlig.

Jag tror att Du har rätt!

Anonym sa...

Jag blev glad av att läsa ovanstående fast jag inte hunnit skriva det själv.

Roland sa...

Pico Dela Mirandola ställde sig mitt i världen och det har tydligen också Du och Jag gjort. Pico var då 23 år gammal.

Om vi vill skapa ett släckte som tar ansvar för vår framtid med hjälp av våra Klotförstånd, så måste vi vara listiga, så att den insikten växer fram hos dem själva, som Du nyss sade!

Frimodiga och kreativa, känns bättre än listiga även om list också behövs!

ERIC SECHER sa...

Roland.

Kollar in Pico på Wikipedia, och blir lite förskräckt. Antropcentrisk kallas han ;

Antropocentrism uttrycker att naturen står i människans tjänst. Människan står högre än naturen och har därmed rätten att nyttja naturen. Detta till skillnad från ekocentrism där naturens samspel står i centrum, människan utgör en del av detta samspel och måste bete sig på naturens villkor. Människan är det enda som har ett egenvärde, allt annat har ett instrumentellt värde för att främja människan.

Inte Klotförstånd precis ??

RL sa...

Eric.

Ten and out! Klotoförstånd!!

Säck ock aska, avbön.

Hade jag vetat vad jag nu vet skulle jag aldrig ha nämt hans namn. Vad han nu hette?

Roland

ERIC SECHER sa...

Ja men det är bra, vi kör en prestigelös linje. Jag behöver själv regelbundet bli påmind om att inte slarva med fakta, som den känslostyrda varelse man är :)

Norrsken sa...

Eric

Tack

Anonym sa...

Unquestionably believe that that you said. Your favorite
justification appeared to be at the web the easiest factor to take note of.
I say to you, I certainly get irked even as folks think about concerns that they just do not understand about.

You managed to hit the nail upon the highest and defined out the whole thing
with no need side-effects , other people could take a signal.
Will probably be again to get more. Thanks
my page :: GFI Norte