Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, augusti 18, 2011

Nio till fem


Frågar kollegan och rumskompisen, när vi avslutat överviktsoperation nummer fyra, om vi i längden kommer att stå ut med den här enahanda tillvaron. Han tvekar lite, och svarar plirirgt ; " det gäller att ha ett rikt privatliv ".
Vet inte hur många gånger jag bläddrat fram sidan 141 i Förflutenhetens landskap, av Peter Englund.
För att läsa om Tidens historia.

Människan gjorde sig fri från den nyckfulla tyranni som fanns i naturens växlingar, men bara för att bli fångad av maskinen. För det paradoxala var att samtidigt som  människan skaffade sig ett verkligt grepp om tiden, så gled denna tid ur hennes kontroll. Vi tvingas leva efter mattsamma rytmer som inte är organiska eller komna ur naturen utan som skapats av maskinerna.
( Att arbeta åtta timmar dag ut och dag in är naturligvis vansinne. Människans naturliga arbetsrytm verkar vara högst ojämn och bestå av stråk med mycket hög och hård aktivitet blandad med perioder av stilla lättja.)


Birger Schlaug stångar sin panna blodig varje vecka för denna politiskt inkorrekta fråga.
Idag blev jag varse en hemsida, som verkligen vill utmana nio till fem.

Om någonting skall hända, om någonting skall bli annorlunda, så inte lär det hänga på oss som snart gjort färdigt nio till fem. Utan de som precis har börjat. ( asasecher.wordpress.com)
Snälla ni - fega inte !

5 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Kan det vara så att vi egentligen blundar för våra möjligheter i rädslan att missta tryggheten.

Det är aldrig för sent att börja med något nytt (om man inte vill bli tennisproffs eller liknande).

ERIC SECHER sa...

Blir glad och upprymd av dina kommentarer.
Mina dystra inlägg mot dina glada tillrop har lite av yin och yang över sig.

Onkel Olof sa...

Det roliga i sammanhanget är att jag håller på att se över möjligheten att byta karriär, så här mitt i arbetslivet.

Det verkar gå. dags att satsa på de högre konstformerna...

ERIC SECHER sa...

Grattis !
Högre konstformer har jag drömt om i trettio år.
Du inspirerar mig …var ska det sluta ?

Anonym sa...

Vi som nyss gjort färdigt 7 till 4, kanske tillsammans med de som nyss har börjat, kan göra framtiden möjlig.

Jag reser ragg, när jag hör alla kloka psykiatriker prata.

"Det gäller att bara leva här och nu."

Många indianstammar tänkte att vi skulle tänka fem generationer framåt för att ge våra barns barnbarns barn en rimlig framtid för sina barn!

Vi ska naturligtvis leva här och nu också, det är som det erotiska livet.
Dionysos ligger närmast till hands, men lite Apollon, skulle öka chanserna för våra egna barnbarns barnbarn att fä egna barn!