Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, augusti 24, 2011

Patients First


Min närmaste chef har en liten knapp på bröstet där det står " Patients First ". Han fick den vid ett besök på en klinik i USA. Kan inte riktigt bakgrunden, men det låter bra.
Sen kan man ju tycka att det borde vara en självklarhet, att sjukvård i första hand handlar om att ha patienten i första rummet. Men det kanske inte är så självklart ? Inte så sällan ertappar jag mig själv med att mera se till våra egna intressen. Vad vi kan tjäna pengar på, eller vad vi tycker är spännande och stimulerande.

Man kanske skall utvidga greppet och påminna om andra självklarheter med små söta knappar ?
Som t.ex det orimliga i att miljontals människor svälter medan andra frossar. Eller att moder jord inte klarar hur mycket belastning som helst ?
"Human First ""Life First ""Earth First".
Alternativt: Klotförstånd First.

4 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Ego premium

Moder Jord klarar hur stor belastning som helst, bara vi inte förväntar oss att vi ska leva för evigt och se förändringen belastningen skapar.

Vi sätter människan först för vi tror att vi är det viktigaste på jorden. Dinosaurierna hade kanske samma tanke

ERIC SECHER sa...

Olof. Visste att dom skulle dyka, dinosaurierna alltså :-)

Onkel Olof sa...

jag börjar bli förutsägbar, attans också :)

Dinosaurierna är en tanke som Robert Atkens implementerat genom boken "Zen-mästaren Korpen"

ERIC SECHER sa...

Nej, konsekvent.
Tack för zen-tips