Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, augusti 03, 2011

Intuition


Även på jobbet har jag för vana att ta med en bok in på toaletten. Gärna en tunn.
Idag blev det några rader ur Bo Eneroths lilla skrift  " Att handla på känn "

Det intuitiva beslutet beslutet förutsätter  alltså en djup och omfattande, personligt upplevd erfarenhet av situationen eller företeeslen ifråga. Så till vida är den extrem erfarenhetsgrundad, men samtidigt måste denna erfarenhet vara ostrukturerad. Detta kräver att jag står ut med den ångest som lätt uppträder när man får mer och mer information utan att veta hur man i slutändan ska kunna väva ihop alltsammans till ett beslut, som tar hänsyn till allt man får veta. Det gäller att stå ut med att avstå från medvetna struktureringar av ett växande kaos av kunskapsfragment; att orka vara i en ökad förvirring utan att börja sålla, begränsa sig och göra avgränsningar i informationsflödet.
Det intuitiva beslutet innebär att jag uppsöks av beslutet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Och på vingliga vingar med snurrande kompass sökte sig Fågel Fenix mot en högre rymd, där kompassen på nytt började att fungera!