Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, januari 30, 2011

Hets, i skolan.


Bläddrade häromdagen, på toaletten, i Surdeg av historikern Sven Eric Liedman, som jag fick av en radikal kurskamrat 1980. Har aldrig läst den, men under den snabba tarmtömningen hann jag nu uppfatta att den verkade både intressant och välskriven.
På Waynes Coffee i Vällingby har de veckans skörd av DN, och där dök han upp igen, den välskrivande vänsteruven. Jonas Thente ville utnämna det till årets viktigaste debattbok: Hets. En bok om skolan. Om det hopplösa uppdraget att bedriva undervisning, när förkunskaperna är (närmast) obefintliga, och allting handlar om administration och ekonomi.
Eftersom jag varit framgångsrik på sistone i att reducera högen av olästa skrifter, så har man väl inget val.

Inga kommentarer: