Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, april 06, 2010

Handen på hjärtat


En fråga, från Realist, med anledning av inlägget om Lottovinsten:

Handen på hjärtat Eric, hur skulle du själv göra om du hade 30 miljoner dollar ?

Den frågan måste förstås besvaras. Men först:

1. Är det viktigt att jag vet att gåvan gör nytta ?
2. Är det viktigt att jag ser att gåvan gör nytta ?
3. Är det viktigt att jag blir bekräftad genom att ge ?
4. Är det rimligt att nära och käras svårigheter går före okändas lidande ?
Tyvärr har jag inte kommit längre i min mognad än att alla frågorna besvaras med JA.
Så en en del går till att betala studieskulder och ordna boende åt mig själv och de närmaste.
Känns angeläget att göra något för Stockholms hemlösa. Köper ungkarlshotellet på Tjärhovsgatan ?
Skulle gärna skapa en mötesplats där folk kan debattera. I den här stan finns det gott om fik, pubar, klubbar, och restauranger, men alldeles för få ABF. Köper och rustar en stor möteslokal på Södermalm ?
Helst av allt (flummigt värre) en rörelse som kan utmana hela satsa-på-dig-själv-kulturen. Jag blir general i en armé av New Generosity-soldater ?
Prylar ? Handen på hjärtat - inte mycket.

Om frågorna 1-4 mot förmodan besvaras med NEJ så ger jag pengarna till Läkare utan gränser.
Som sen får bjussa på uppdrag och lön.

Inga kommentarer: